۱۳۹۰ اسفند ۴, پنجشنبه

رابطه لاستیک و فشار باد تایرها با مصرف سوخت خودرو


اولین چیزی که در مورد لاستیک خودرو می توان گفت اینست که اگر لاستیک رادیال ندارید ، خودرو خود را به آن مجهز کنید.
تعویض لاستیک غیر رادیال به رادیال با فشار باد یکسان، در رانندگی شهری ۳% و در رانندگی در آزاد راه ۱۰% مصرف سوخت ماشین را کاهش میدهد.
فشار هوا در لاستیکها با تغیر هر ۸ درجه سانتی گراد دمای هوا ، یک PSI تغیر میکند.
و یک لاستیک سالم و بدون منفذ ممکن است هر ماه ۲ PSI نشت فشار هوا داشته باشد.
در رانندگی سرعت پایین لاستیکها مهمترین اجزا مقاومت کننده در مقابل حرکت و عامل اصلی اصطکاک هستند.
هر ۳ PSI که فشار هوا در لاستیک ها کاهش میکند مصرف سوخت خودرو ۱% افزایش میابد.
لاستیک ها میبایست با حداکثر فشار توصیه شده توسط سازنده خودرو باد شوند نه آنچه که بر روی دیواره لاستیک درج شده است. این اطلاعات معمولا بر دیواره ستون خودرو یا داخل داشبرد آن درج میشود. خودروسازها معمولا فشار ۲۸ تا ۳۲ PSI را توصیه میکنند، ولی حداکثر فشار مجاز برای لاستیک بالای ۴۴ PSI است. اگر لاستیکها کمی بیشتر از مقدار توصیه شده باد شوند ( تا ۴ PSI ) مصرف سوخت کمی پایین آمده و مشکلی پیش نخواهد آمد.
باد کردن ۲۸ PSI در لاستیکی که میبایست با فشار ۳۵ PSI باد شود، ۱۲.۵% افزایش مقاومت غلتشی را در پی خواهد داشت.
بیشتر از ۹۰% از خودرو ها چرخ هایی کم فشار دارند که هزینه مصرف سوخت و عمر کم لاستیک را به آنها تحمیل میکند.
اگر کناره لاستیک شما زودتر از وسط آن سابیده شده ، لاستیک شما کم فشار بوده است.
خریدن یک فشار سنج دیجیتال بسیار به صرفه است.  اکثر خودروهای شخصی بر روی لاستیک های می رانند که هشت PSI کم باد هستند. این یعنی بیست درصد عمر کمتر لاستیک و حداقل سه درصد افزایش مصرف سوخت.
باد کردن و تنظیم فشار لاستیک ها میبایست در خنک ترین زمان در روز صورت بگیرد. و لاستیک ها حتمأ باید در خنک ترین وضیعت باشند. اگر با ماشینتان مسافتی رانندگی کرده اید لاستیکها بشدت گرم شده و هوای درون لاستیک منبسط شده و فشار سنج  فشار هوا را نادرست اعلام کرده و بنابرین لاستیکها زیر فشار هوای مورد نظر و استاندارد باد شده و مصرف سوخت خودرو بالا میرود. اندازه گیری دقیق فشار هوا فقط وقتی که لاستیک ها در خنک ترین دما هستند مقدور است. در غیر اینصورت فشار هوا بیشتر نشان داده میشود و شما لاستیکهایی با فشار هوای کمتر از مقدار توصیه شده خواهید داشت .

۱ نظر:

  1. به تازگی خودرو یکی از دوستان را برای تنظیم باد بردم؛ نتیجه حیرت انگیز بود، هر چهار تایر ۲۲ PSI و حتی کمتر باد داشتند. فشار باد را به ۳۵ PSI رساندم و این بالای ۵۰ PSI افزایش فشار باد در چهار چرخ بود. بلافاصله بعداز حرکت کامپیوتر خودرو مصرف متوسط سوخت را که ۱۲.۳ لیتر بر صد کیلومتر بود شروع به کاهش دادن به حدود ۱۰ لیتر بر صد کیلومتر کرد. چون مسافت طی شده کم بود عدد دقیقی بدستم نیامد.

    پاسخحذف