۱۳۸۸ بهمن ۶, سه‌شنبه

آیرودینامیک خودرو زیر ذره بین




 با آزمون های فنی بسیار در تونل باد بر روی خودروی آئودی A2  که دارای ضریب آیرودینامیکی بسیار خوب 0.29 است، درصد مشارکت بخشهای مختلف خودرو در ایجاد این نیروی کششی منفی بدست آمده است:


سیستم خنک کننده ( شامل رادیاتور، فن ها، خنک کننده روغن و غیره )    33.4%

بدنه                   31.7%

چرخهای جلو     13.1%

چرخهای عقب     6.9%

کف خودرو        6.9%

اکسل عقب        3.1%

موتور             3.1%

کمک فنرهای جلو    1.4%

اگزوز       0.7%


      درصد تغییرات در ضریب آیرودینامیک پس از اعمال تغییرات در خودرو:


پایین آوردن ارتفاع خودرو، ۳ سانتی متر:        -5%

کاور چرخ هموار (قالپاق صاف):                 -1 ~ -3%

پوشاندن شکافهای بدنه:                           -2 ~ -5%

پانل کف بدنه:                                      -1 ~ -7%

لاستیک های پهن:                                  +2 ~ +4%

آینه های بغل:                                     +2 ~ +5%

پنجره های باز:                                    +5%

سانروف باز:                                      +2%

باربند سقفی:                                    +40%


در دهه گذشته استیل و ظاهر خودرو بر عملکرد آن ترجیح داده شده است. بهرحال یک سوم نیروی موتور شما صرف شکافتن هوا می شود. خودروی خود را در هوا لغزنده سازید نتیجه را هم در عملکرد و هم در مصرف سوخت خواهید دید.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر