۱۳۹۴ دی ۲۷, یکشنبه

ریست کردن کامپیوتر خودرو برای عملکرد بهتر


اصطلاح ریست کردن ای سی یو بمعنی قطع کردن دو سیم اتصال باتری خودرو برای حداقل ده ثانیه تا دو دقیقه و فشار دادن پدال گاز در حالت خاموش برای چندین بار برای خالی شدن موتور از هرگونه بار الکتریکی است، این حالت کامپیوتر خودرو را مجبور به خواندن دوباره اطلاعات از سنسورها میکند
چرا این کار میتواند مفید باشد؟ این کامپیوترها مانند کامپیوترهای زمان ساخت خودشان به اصطلاح دچار قفل شدن یا هنگ کردن میشوند با ریست کردن به حالت نرمال برمیگردند
چه زمان هایی برای این کار مناسب تر است و تناوب این ریست کردن چیست؟ 
مناسب ترین زمان برای ریست کردن ای س یو زمانیست که درجه حرارت محیط بطور چشمگیری تغییر میکند. تغییر حرارت هوا چگالی هوای ورودی راتغییر میدهد و این پارامتر مهمی است که بر روی محاسبه نسبت سوخت و هوا در ای سی یو تاثیر میگذارد. اگر این ریست کردن در زمان تعویض فیلتر هوا باشد بهتر است 
با اینکار مصرف بهینه سوخت تضمین میشود




۱۳۹۴ دی ۱۸, جمعه

آلودگی هوا و کج فهمی های ما

معمول شده که آلودگی هوا را از مسوولان تا رسانه ها به کیفیت سوخت نسبت میدهند آیا واقعا اینچنین است؟
اصولا مکانیسم کنترل انتشار آلودگی در هوا پیچیده است. بخصوص در صنعت خودروسازی صدها فن آوری و سیستم های گوناگون از پالایشگاه ها تا نرم افزار کنترل موتور خودرو باید دست بدست هم دهند تا ما را از شر گازهای سمی تولید شده خودرو دورتر نگاه دارند. این نگاه که عامل اصلی آلودگی ها و خفگی شهرها از گازهای کشنده بنزین توزیع شده است یک نگاه سطحی و عوامانه به این مشکل است. 
فرضا تمام بنزین مصرفی استاندارد یورو چهار که مقدار سولفور را حداکثر ۱۵ قسمت در میلیون تعیین کرده در کشور باشد، وقتی این بنزین در موتورهایی بسوزد که روغن موتورهای حداکثر با استاندارد یورو ۲ در آنها به کار گرفته شده باشد نتیجه درستی حاصل نمیشود و بیشتر این هزینه پالایش تلف خواهد شد و میشود
و این واقعیتیست که کسی به آن اشاره نمیکند. قبل از یورو چهار کردن سوخت کشور باید در تمام پمپ بنزین های کشور دستگاه اتومات کنترل باد لاستیک به صورت استفاده رایگان در اختیار عموم قرار گیرد مانند تمام کشورهای پیشرفته دنیا. وقتی با یک کنترل ساده باد لاستیک میشود از اتلاف میلیونها لیتر سوخت جلوگیری کرد چرا باید قبل آن سراغ راه حل های گران تر رفت؟ بعد از آن بالا بردن میانگین استاندارد روغن موتورهای عرضه شده در بازار و بیشتر کردن دسترسی عموم به روغن های حافظ محیط زیست و کاهش دهنده آلودگی ها لازم است. 
عرضه و توزیع روغن موتورها با استانداردهای قدیمی میبایست متوقف شود
استاندارد روغن ای پی آی اس اف بطور مثال حاوی دو برابر بیشتر فسفروس و سولفور نسبت به استاندارد جدیدتر اس ام است که باعث انتشار بیشتر گازهای سمی میشود و چون داری رسوبات بسیار بیشتری است نرخ راندمان موتور را بطور قابل ملاحظه ای پایین می آورد
ثابت شده که یک موتور تمیز ۴.۴٪ کمتر از یک موتور کثیف سوخت مصرف میکند و بمراتب کمتر آلودگی منتشر میکند
در مرحله بعد باید خودروسازان را ملزم به استفاده از بالاترین استاندارهای زیست محیطی روانکاری در زمان تولید و تحویل و همچنین در سرویس های دوره ای نمود
جمعیت بسیاری در کشورمان در نواحی کوهستانی در رشته کوه های البرز و زاگرس زندگی میکنند که درجه حرارت در زمستان از ۳۰ درجه سانتی گراد زیر صفر هم پایین تر میرود ولی حتی یک روغن درجه صفر دبلیو هم در کشور ساخته نمیشود و موردهای وارداتی بسیار ناچیز هستند.
بعد از سالها گذشت از تاسیس استانداردهای روغن موتورهای صرفه جو در مصرف سوخت آنها سهمی از چرخه تولید و مصرف در کشور ندارند. میانگین سطح استاندارد روغن موتور در کشور بیشتر نزدیک به قاره آفریقاست تا اروپا پس اینهمه جنجال برسر بنزین یورو چهار برای چیست؟